Ogarnij się kobieto- czyli jak zadbać o swoje zdrowie i wrócić do formy po ciąży? Rozmowa z fizjoterapeutą i trenerem personalnym Cz.1

Większość kobiet zawsze na jakimś etapie swojego życia zadaje sobie pytanie : jak wrócić do formy po ciąży? Niektórzy trapią się tym pytaniem już na początku ciąży, inne po urodzeniu dziecka, a co gorsze część kobiet dochodzi do tego pytania po kilku latach od porodu.

Oczywiste jest, że im wcześniej zadamy sobie to pytanie tym lepiej. Możemy wtedy jakoś przygotować się na zmiany w naszym organizmie, ale także zmiany wyglądu ciała. Najważniejsze wydaje mi się to że nigdy nie jest za późno na zmianę stylu życia. Nie dla kogoś- dla siebie, dla własnego samopoczucia i zadowolenia. Nie zawsze „ogarnięcie się po ciąży” oznacza odchudzanie i zrzucanie dodatkowych kilogramów.

Właśnie o tym chciałam dziś porozmawiać i przedstawić Wam mojego rozmówcę. marcin ciesielski

Marcin Ciesielski jest znakomitym fizjoterapeutą i trenerem personalnym. Przez swój upór i profesjonalizm potrafi czynić cuda.  Nie bez przyczyny właśnie z Marcinem chciałam porozmawiać na temat powrotu do formy. I wspólnie stwierdziliśmy, że im szybciej tym lepiej. Ale by tak było, trzeba wiedzieć jak to zrobić bezpiecznie i „ z głową”.

EM: Kiedy można rozpocząć aktywność fizyczną po porodzie naturalnym , a kiedy po cesarskim cięciu?

MC: Z uwagi na zwiększoną ilość czynników krzepnięcia w celu uniknięcia zakrzepicy sugeruje się rozpocząć aktywność fizyczną już w 1 dobie po porodzie (zarówno po porodzie fizjologicznym, jak i cesarskim cięciu). Ponadto, kobietom rodzącym „siłami natury” zaleca się wstanie z łóżka już około 2 godziny po porodzie.

EM: Od jakiej aktywności warto/ najlepiej zacząć?

MC: W pierwszych dobach po porodzie szczególne znaczenie przypisuje się ćwiczeniom przeciwzakrzepowym (rąk i stóp np. w siadzie na łóżku), oddechowym, czynnym mięśni karku, szyi, kończyn górnych i dolnych. Staramy się stopniowo włączać ćwiczenia mięśni grzbietu i pośladków.
Po porodzie fizjologicznym (od pierwszej doby) należy trenować prawidłowe wstawanie z łóżka (z klęku podpartego schodzimy bokiem z łóżka; z leżenia bokiem górna noga z lekkim zamachem do wstania)
Po cesarskim cięciu należy przykładać większą uwagę między innymi na:

  • prawidłowe odksztuszanie, kichanie bez zwiększania napięcia powłok brzusznych (ugięte nogi, uciskanie rany, rozluźniony brzuch);
  • -kaszel na szczycie wydechu z przytrzymaniem brzucha;
  • odwracanie się na boki całym tułowiem wraz ze zgiętymi kolanami;
  • chodzenie, tzn. z leżąc na boku podpieramy się dłonią i opuszczamy nogi od razu unosząc tułów.Od 3-4 doby (zarówno po porodzie fizjologicznym, jak i cesarskim cięciu) dołącza się więcej ćwiczeń ogólnousprawniających.

EM: Jak ważna i czy na prawdę konieczna jest konsultacja fizjoterapeuty bądź trenera po porodzie w celu sprawdzenia swojej wydolności?

MC: Konieczność współpracy z fizjoterapeutą/trenerem zależy od kilku czynników. Przede wszystkim każda z Pań powinna wykonać swój własny „rachunek sumienia”, tzn. ocenić:

  • swój poziom wytrenowania przed ciążą;
  • poziom wiedzy i doświadczenia związanego z tematyką sportu, zdrowego stylu życia, przebiegu ciąży, porodu i okresu połogu od strony medycznej itd.
  • aktualny stan zdrowotny po porodzie;
  • gotowość psychofizyczną do podjęcia samodzielnego usprawniania.                                      Faktem jest, iż pomoc osoby trzeciej (w tym przypadku fizjoterapeuty/trenera) zwiększa skuteczność usprawnienia nawet 5-krotnie.Jednak najważniejszym aspektem kontroli specjalisty jest bezpieczeństwo pacjentki i wyeliminowanie konkretnych ćwiczeń, pozycji lub aktywności mogących mieć negatywny wpływ na powrót do pełnej sprawności.

EM: Co może wykluczyć kobiety po porodzie z treningów?

MC: Przeciwwskazania względne do podjęcia aktywności fizycznej po porodzie sprowadzają się w dużej mierze do określenia przeciwwskazań ogólnych, m.in.:

  • chorób serca (np. nadciśnienie tętnicze, zaburzenia rytmu);
  • chorób przewlekłych (np. cukrzyca);
  • niedokrwistości; incydentów utraty przytomności;
  • zawrotów głowy;
  • i innychPrzeciwwskazaniami bezwzględnymi są:
  • zakażenia, np. dróg rodnych, układu moczowego lub gruczołów piersiowych (zazwyczaj z towarzyszącą gorączką około 38 stopni, utrzymującą się minimum 2 dni)
  • choroba zakrzepowa
  • zwiększone krwawienia
  • zły stan psychiczny.Niezbędna jest w tym przypadku współpraca i wymiana informacji pomiędzy personelem medycznym (lekarz prowadzący, fizjoterapeuta, pielęgniarka) oraz pozostawanie w kontakcie z Pacjentką, która powinna na bieżąco informować o swoim samopoczuciu. Biorąc pod uwagę w/w czynniki dokonuje się indywidualnej oceny służącej określeniu możliwości treningowych.

EM: Wiele kobiet od razu po porodzie wpada w wir „robienia brzuszków” czy słusznie?

MC: Ciąża to czas, w którym nie wzmacniamy mięśni brzucha, jedynie pobudzamy je w umiarkowanym stopniu, aż do momentu wyraźnego uwypuklenia się brzucha.
Po 20 tygodniu delikatnie ćwiczymy jedynie mięśnie skośne i poprzeczne brzucha, z całkowitym wyłączeniem mięśnia prostego brzucha!Zaawansowana ciąża oraz stan tuż po porodzie charakteryzuje się:

  • rozejściem (nadmiernym rozciągnięciem) mięśnia prostego brzucha oraz łączącej go kresy białej
  • osłabieniem stabilizacji tułowia, kręgosłupa.W tej sytuacji efektywność wzmacniania mięśni brzucha jest znacznie ograniczona, dlatego zalecam skupianie się na ćwiczeniach wzmacniających kręgosłup (np. metoda Pilates), natomiast trening mięśni brzucha włączyć dopiero wtedy, gdy powrócą one do stanu sprzed ciąży (trwa to 8-24 tygodni).

To tylko pierwsza część mojej rozmowy z Marcinem, mam nadzieję, że takie informacje będą dla Was cenne.

Na drugą część rozmowy zapraszam już w czwartek, a w niej trochę o odżywianiu i treningach.

Jeśli chcielibyście bliżej zapoznać się z działalnością Marcina zapraszam na stronę  internetową Medifit

 

Post nie jest sponsorowany

Prawa do zdjęć należą do: Eric Parker

 

1 komentarze

  1. dbać o siebie można na różne sposoby. Lepsza zdrowsza dieta. Mniejsze ale wartościowsze posiłki. do tego sporo ruchu, choć już i tak przy dziecku jest co robić. Do tego ja mam problem z dojściem do siebie po porodzie jeśli chodzi o powrót do zbliżeń z partnerem, ale ginekolog zaleciła stosować żel intymny, używam mucovagin już jakiś czas, bo ma właściwości regenerujące.

Zostaw odpowiedź

Nawigacja